29 januari 2012

2012-01-29

Har haft fullt upp idag. Dagen inleddes med en lugn tur i skogen med Jamma och Hera (hästarna hade nog föredragit lite galopp, men det var så galet halt och brodd-löst att vi var tvugna att ta det lite lugnt), och efter det åkte jag och mamma in till stan och handlade det sista till mitt rum. När vi kom hem fikade vi lite med mormor (Susanne jobbade så hela gänget kunde inte komma...) och ägnade resten av kvällen åt att pussla ihop IKEA-möbler. Ställde in de flesta möblerna, och det blir SÅ SNYGGT! Det ser ut som något ur en inredningskatalog!

Tog en runda med hundarna (eftersom Susanne som sagt jobbade så passade vi Maja idag också) på kvällen, och fortsatte lära känna en ny bekanskap: Foxboro Hottubs.

Foxboro Hottubs är ett band som jag snubblade över på Spotify, och som visade sig vara helt SJUKT bra! Har lyssnat på deras skiva en miljon gånger sedan jag upptäckte dem i typ förrgår, och kommer nog aldrig att tröttna på dem. Deras musik är lite gammaldags rockig, med en massa elgitarrer och text som visserligen inte har världens rikaste innehåll, men som är glada, svängiga och fastnar på hjärnan.
Kollade upp deras biografi på Spotify (vilket jag brukar göra när jag fastnar för ett band eftersom jag gillar att veta lite om bakgrunden till allting), där det stod att man inte visste vilka det var som utgjorde Foxboro Hottubs. Det hade hållts hemligt.

Detta var dock inget mysterium för mig någon längre period. Faktiskt så tog det bara två verser på den första låten jag hörde, och så visste jag precis vilka det var som låg bakom bandet.


Jag kan känna igen Billie Joe Armstrongs fantastiska röst varsomhelst. Under hela min första lyssning satt jag och skakade på huvudet med ett litet leende, och tänkte "hur kan det här någonsin ha varit ett mysterium för någon? Vem som helst kan väl höra vem det är som sjunger?"
Okej, vem som helst som är en total Green Day-nörd, då. Men det hör inte hit.

Efter detta sökte jag runt lite på detta "mystiska" band, och då visade det sig att Spotify var dåligt uppdaterad: Det fanns fler människor än jag som känt igen den unika rösten i låtarna, och till sist hade Green Day bekräftat att det var de som var Foxboro Hottubs - big surprise!
Bandet hade fötts en kväll när de efter lite för många flaskor vin hade knallat ner i studion och bara spelat in en massa låtar för skojs skull.
De är helt awesome till och med när de inte anstränger sig. Ett bra betyg på ett band, anser jag.

Men Foxboro Hottubs och Green Day är väldigt, väldigt olika. Som Billie Joe Armstrong sa (och ja, jag är medveten om att jag tjatar om honom för mycket, men jag skriver om allt som pågår i mitt huvud, och sanningen att säga så tar mr. Armstrong upp en stor del av det):

"Den enda likheten mellan Foxboro Hottubs och Green Day är att det är samma band."

Och det är väldigt sant. Visserligen är det samma bandmedlemmar, men det är en helt annan musikstil. Foxboro Hottubs lägger mer energi på glad, rockig, impulsiv musik än vad de gör på texter, medan Green Day skriver bättre texter och har lite mindre glad musik (de har såklart mer uppåt låtar ibland, men överlag är de inte lika energisprudlande som deras alteregon är).

Båda versionerna av de här tre killarna är dock helt underbara, så jag rekommenderar alla som råkat fastna här i mitt snurriga bloggträsk att gå och lyssna på Foxboro Hottubs (och Green Day också, såklart - det är en synd att missa dem!). Mina personliga favoriter är "Alligator", "The Pedestrian" och "Mother Mary", ungefär i den ordningen.

Så, bra jobbat Billie Joe Armstrong, Mike Dirnt och Tré Cool - ni har lyckats snärja mig än en gång!



BJ Armstrong, Tré Cool och Mike Dirnt i sin Foxboro Hottubs-kostym <3


Green Day as we know them. Och BTW - JAG VILL HA DEN ELGITARREN!
Har haft den här postern uppsatt på min garderob det senaste året eller så, och tänker det varenda gång. SÅ SNYGG!



Så, imorgon börjar arbetslivsveckan på Suss' jobb. Får se hur detta slutar! :)

Avslutar med ett litet citat från Foxboro Hottubs' "The Pedestrian" (såklart):

It don't take a genius to be an idiot
It don't take a jesus to save my soul
When it's my time then it's my time to go

GÅ OCH LYSSNA PÅ DEM NURÅ! xD

/M


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress