31 januari 2012

2012-01-31

WTF? Sista dagen i januari? :o Såg det nu precis när jag skulle skriva blogginlägget. Vart har den här månaden tagit vägen? Detta måste ju betyda att det var en hel månad sedan det var nyår, vilket betyder att det var en månad sedan jag såg Vickan senast. Alldeles för länge, men inte speciellt lång tid med våra mått mätt. KAN INTE NÅGON FYLLA ÅR SNART SÅ JAG FÅR TRÄFFA DIG, MÄNNISKA?!

Det är väl den femtonde mars nästa gång, då. Suck.

Anyways. Har varit en väldigt... fridfull dag idag. Eftersom Suss var ledig idag, så blev jag automatiskt det också, vilket inte är helt fel. Spenderade största delen av dagen i soffan (varför känns det som om jag skriver det i varje inlägg...?) och fick en massa gjort på min senaste berättelse, "Hey There, Delilah". Tror jag skrev typ tio sidor eller nåt. Feels good. Gillar verkligen den berättelsen. Känns liksom som om den har potential.

Döpte och baserade till viss del den efter denhär låten av Plain White T's (som är ganska långt från min vanliga genre, men som på nåt sätt har charmat mig: http://www.youtube.com/watch?v=h_m-BjrxmgI&ob=av2e

Tänkte faktiskt aldrig kombinera ihop låten med berättelsen - fick idén innan jag tänkte på låten, faktiskt. Men när jag hade börjat sätta ut lite stolpar för berättelsen, så behövde jag ett namn till huvudpersonen. En positiv sak med detta är att när jag behöver ett namn till en karaktär så brukar jag inte behöva leta efter det. Oftast räcker det med att jag tänker på karaktären en stund, och så brukar liksom ett namn bara lägga sig över karaktären, som en bubbla med en pil. "Det här är jag", liksom. Vet inte om det här är normalt eller inte, men det är väldigt behändigt när man, som jag, behöver producera sjukt mycket namn till alla karaktärer som bara dräller in överallt. Så, anyways, till "Hey There, Delilah", tog det ett litet tag att få den där namnuppenbarelsen. Men så tänkte jag lite på själva huvudpersonen, och så började helt plötsligt den där Plain White T's låten spelas i mitt huvud. Jag tror jag hade hört låten typ en gång innan, men den playade sig själv i mitt huvud ändå, som om den liksom legat på lur där jättelänge. Jag hörde den första raden "Hey there Delilah, what's it like in New York city?", och så tänkte jag allvarligt? måste jag döpa människa till Delilah? JAG VILL INTE!
Jag tyckte inte det var ett speciellt fint namn, men när den där bubblan hade dykt upp över huvudpersonen så gick den inte att få bort. Skitirriterande. Men efter ett tag så blev det det enda alternativet, och jag tycker inte att namnet är speciellt fult längre.
Totalt meningslös anekdot, men en liten inblick i en författares kaotiska hjärna.


Plain White T's - orsaken till min huvudpersons underliga förnamn...


Planerar att översätta den och lägga ut den på fictionpress.com när den är klar. Vill se vad folk tycker om den, eftersom jag faktiskt gillar den ganska mycket.

Var ute i stallet och pysslade lite med pållarna en stund, och sen, tja, återvände jag till soffan igen (herregud, jag låter som världens värsta soffpotatis. Vilket jag är) lagom till Elin kom hem.
Tja, jag får trösta mig med att jag imorrn ska jobba mer eller mindre hela dagen (eller i allafall åtta till tre) och sen rida ett tufft dressyrpass med Jamma. Det får väga upp för allt latande jag har gjort idag.

Nej - åter till skrivningen! :D

/M
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress