Titel: We Should All Be Feminists
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Läst: 19 april 2015
Betyg: ★★★ (5/5)
 

Den här boken hittade jag en långsam dag i Camden, när jag ordnade med Black Interest-sektionen och upptäckte this little gem. Eftersom den var rättså tunn (eftersom den mer eller mindre är Chimamanda Ngozi Adichie's TED-tal nedskrivet), bestämde jag mig för att den skulle bli perfekt kompanjon att underhålla mig under dagen.
 
Jag hade mycket rätt. Eftersom det här är mer ett tal än en bok med plot och struktur och karaktärer, så är den lite annorlunda än de andra böckerna jag läste under året, men herrejissus så bra den var. Boken handlar helt enkelt om varför vi alla borde vara feminister - Chimamanda berättar vad termen innebär, slår hål på gamla myter och pekar ut hur ojämlikhet tyder sig i samhället, både på stora skalor som löneglapp och på de lite mindre som man kanske inte lägger märke till om man inte uppmärksammats på att de finns.
 
Även fast jag kallat mig för feminist i några år nu, så har jag inte läst så väldigt mycket feministiska böcker (mest för att jag varit rätt dålig på att läsa böcker i allmänhet), och den här boken kändes som ett väldigt bra ställe att starta. Självklart läste jag den inte från en helt neutral synvinkel (men när gör man verkligen det, egentligen) eftersom Chimamanda har samma ideologi som jag, men även när jag försökte läsa den utan det personliga engagemanget, så är det en väldigt bra bok. För någon som varit engagerad i feminism ett tag så är det inga stora nyheter som tas upp - snarare känns den här boken som något som borde läsas av den sortens människor som tror att feminism är att hata män och bränna bh:ar. För medan Chimamanda är passionerad och upprörd över hur världen ser ut (as we all are), så förklarar hon sina synvinklar och poänger väldigt omsorgsfullt och sympatiskt. Det känns inte alls som om vrålar i ens ansikte med en megafon och bara "VÄRLDEN ÄR FULL AV SEXISM OCH JÄVELSKAP HUR HAR DU MISSAT DET HÄR DIN JÄVLA IDIOT", utan snarare förklarar hon sina argument från båda synvinklar och förklarar varför feminism är vad det är. Ett väldigt bra citat som illustrerar detta är det här:
 
“Some people ask: “Why the word feminist? Why not just say you are a believer in human rights, or something like that?” Because that would be dishonest. Feminism is, of course, part of human rights in general—but to choose to use the vague expression human rights is to deny the specific and particular problem of gender. It would be a way of pretending that it was not women who have, for centuries, been excluded. It would be a way of denying that the problem of gender targets women.” 
 
Det är ett väldigt bra citat, för det är något jag stött på oräkneliga gånger när jag pratat feminism med folk som antingen inte riktigt förstår vad det är, eller är helt emot det. Har tappat räkningen på hur många gånger jag och min familj diskuterade detta innan jag lyckades get my point across ordentligt - att rörelser mot förtryck alltid döps efter den förtryckta gruppen, för att det är den gruppen som behöver ges en röst.
 
Det är en bra bok för folk helt oinvigda i feminismen, men det är också en bra bok för såna som mig, som är väldigt engagerad i feminismen men inte riktigt har verktygen för att argumentera ordentligt än. Detta är en Feminism 101, mer eller mindre. Den är enkel och opretentiös och rättså rolig emellanåt, och när jag läst ut den ville jag mest köpa hundra exemplar och dela ut dem till varenda människa som suckat "så du är en sån där feminist" varenda gång jag försökt påpeka att det hade varit trevligt om alla i världen haft samma rättigheter och förutsättningar i livet oavsett vilket kön de råkat bli tilldelade.
Den är väldigt, väldigt bra, och oavsett vad dina synpunkter om feminism är, så kan We Should All Be Feminists definitivt lägga fram en hel del bra punkter för att legitimera sin titel.
 
10/10 would recommend. Både boken och feminism i allmänhet, to be honest.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress