1: Vad gjorde du under 2015 som du inte gjort tidigare?
 Massvis med saker, som vanligt. Träffade så himla många favoritmänniskor som jag tidigare bara beundrat på avstånd. Träffade Fall Out Boy. Höll Pierre Bouvier's hand och fick till sist berätta hur mycket han och resten av Simple Plan förändrat mitt liv. Kramade Lzzy Hale. Fångade mitt första plektrum och min första setlist.
Donerade även blod och åkte till Paris och modellade (inte samtidigt, dock). Lärde mig göra french toast. Lite sånt.
 
2: Höll du ditt nyårslöfte, och tänker du avge ett nytt till nästa år?
 Är så himla sämst på nyårslöften att jag aldrig ens bryr mig om att försöka. Brukar oftast bara ge något vagt i stil med att "göra året så bra som jag bara kan", så med de ramarna så känner jag nog att jag lyckats, ändå. Ska nog ge ungefär samma tills nästa år. Eller att färga håret grönt, för det är typ den enda nyansen jag har kvar som jag inte haft och verkligen vill prova. Vi får se vad som händer.
 
3: Fick någon närstående till dig barn?
Fick ännu ett kusinbarn i form av Hanna och Henkes bedårande, numera hysteriskt skelögda Agnes. Har träffat henne typ två gånger, men hon är redan en favorit på barnfronten.
 
4: Dog någon närstående till dig?
Bortsett från min finaste lilla Cas, så tror jag inte det. 
Saknar dig så mycket, my small nerd angel.
 
5: Vilka länder besökte du?
Var i Sverige och Danmark ett par gånger, spenderade en helg i Paris över min 20-årsdag och så har jag väl varit en hel del i Storbritannien på sistone antar jag, haha.
This was a pretty good time to be honest.
 
6: Vad skulle du vilja ha under 2016 som du inte fick under 2015?
EN UTGIVEN BOK GODDAMMIT. Och så skulle jag vilja se Marianas Trench live någon jäkla gång också. Vafan.
 
7: Vilket/vilka datum från 2015 kommer för alltid vara fastetsade i ditt huvud?
Minns inte jättemånga specifika datum, men kommer aldrig glömma hur det känns att krama Patrick Stump, blicken Joe Hottinger gav mig när jag fångade hans plektrum med en hand, när jag fick veta att Malin skulle bli mamma, och hur det känns att kyssa någon man verkligen, verkligen tycker om under en himmel av självlysande plaststjärnor.
 
8: Vad var din största prestation under året?
(sidenote Lzzy är så himla fin och bäst i cry)
 
Lyckades hålla mig samlad när jag träffade min favoritmänniska på hela planeten aka Lzzy Hale. Gav Juni världens bästa 20-årspresent (aka en röd ukulele signerad av hennes favorit Amanda Palmer). Lärde mig älska att vara social. Blev modigare och kanske till och med lite klokare. Lyckades bli lite bättre på att vara den människan jag vill vara, basically.
 
9: Vad var ditt största misslyckande?
Ni som följde denna bloggen i september vet att jag varit rätt duktig på att fucka upp på jobbet på sistone. Eller, well, fuckade upp jättemycket en gång och har sedan använt den gången emot mig själv varje gång jag gjort mindre misstag sen dess. Så basically har jag somehow lyckats vara rätt dålig på att jobba i en bokaffär emellanåt. Vem visste att det ens var en grej man kunde vara.
 
10: Vad du sjuk eller skadad?
Har varit sjuk oftare än jag någonsin varit tidigare under 2015 - vet inte om det är för att min diet är under all kritik eller för att jag prompt vägrat vinterjacka eller bara jobbar i retail och åker tunnelbana för mycket, men har gått igenom en fair share av förkylningar detta året, alltså. Att äta mer sallad borde nog vara mitt nyårslöfte, egentligen.
 
11: Vad var den bästa saken du köpte?
Har basically inte köpt någonting speciellt utöver konsertbiljetter, så förmodligen det. Det och Eurostarbiljetter till Paris. Gillar den grå långklänningen jag köpte på H&M för några månader sen, också.
 
12: Gjorde någon något för dig som var värt att fira?
Hela tiden. Joanna gjorde det möjligt för mig att fira min födelsedag i frickin' Paris, Marion anordnade min galnaste födelsedagsfest hittills, Nonta lånade mig alla sina kompisar fast hon inte behövde, Josh verkar ha någon superkraft som känner av när jag behöver uppmuntran, min familj har fortsatt vara allra närmast även fast de är ett hav bort, Juni har avslutat varenda smskonversation med "I love you bro"..... Listan fortsätter in i evigheten.
 
Några vackra bilder på några av mina allra finaste.
 
13: Gjorde någon något hemskt/obehagligt/upprörande mot dig?
Mest främmande män som tyckt att det är trevligt att catcalla efter mig och följa efter mig hem och sådär. Det vanliga, typ.
 
14: Var tog det mesta av din inkomst vägen?
Hyra, konsertbiljetter och öl. Hela mitt liv summed up right there, typ.
 
15: Vad blev du riktigt, riktigt uppspelt inför?
Massvis med saker. 2015 har varit så fullt av excitement. Min helg i Paris, dagen jag träffade Fall Out Boy och Reading Festival dyker upp först, dock.
 
16: Vilken låt kommer alltid påminna dig om 2015?
Came Out Swinging av The Wonder Years. Får gåshud varenda gång jag lyssnar på den, och vill nästan gå och se dem live bara så att jag kan få skrika med i "I convinced myself that I'm brave enough for all of this". Så himla spot on. 2015 och allt dess hopp och kriser summerade i en sång.

17: Jämfört med den här tiden förra året, är du: (a) gladare eller ledsnare? (b) tjockare eller smalare? (c) rikare eller fattigare?
a) Gladare. Gladare på ett sätt jag inte ens visste att jag kunde vara gladare på.
b) Har inte ägt en våg på ett och ett halvt år, så jag har genuint ingen aning. Lite lite smalare kanske? Maybe?
c) Har mer sparpengar men är ju egentligen alltid fattigare än dagen innan. Find me in your local gutter nästa år, alltså.
 
18: Vad önskar du att du hade gjort oftare?
Kunnat åka hem och hälsa på mer. Läst fler böcker. Hängt med mina favoriter. Kissed more people. Sett fler band. Rest mer. Basically.
 
19: Vad önskar du att du hade gjort mer sällan?
Alltså, rent objektivt önskar jag att jag sparat mer pengar och inte hängt lika mycket i konsertlokaler och pubar bc that shit's expensive, men samtidigt finns det ingen annanstans jag hellre skulle lagt mina slantar. Önskar dock att jag hade varit en komplett, hyperstissig idiot lite mer sällan och oroat mig mindre. Det fortsätter vara alldeles för förekommande i mitt dagliga liv, tbh.
 
20: Hur spenderade du julafton?
Här! På en soffa i Stratford tillsammans med en hel bunt najs människor, Black Books och alldeles för många Jägerbombs, basically. Bästa julaftonen på länge, alltså.
 
21: Blev du kär under 2015?
Det svepte in en lång gänglig tönt med skyhöga kindben och mjuk brittisk dialekt in i mitt liv helt plötsligt som förstår mina obskyra Mighty Boosh-referenser, kallar mig 'my dear' och spenderade vår första dag tillsammans med att prata om författande och citera vårt gemensamma favoritavsnitt av Black Books. How could I not.
 
22: Vad var ditt favorit-tvprogram?
The Mighty Boosh, Daredevil, The Young Ones, Hannibal, Doctor Who och Community, tror jag nog.
 
 
Alltså Community denna gåva till mänskligheten.
 
23: Hatar du någon nu som du inte hatade förra året?
Har snarare mest skaffat mig fler människor jag älskar. Är inte det fint, så säg?
 
24: Vad var den bästa boken du läste?
Alltid.
 (Dock kommer Neverwhere av Neil Gaiman och The Art of Asking av Amanda Palmer rätt nära titeln också to be honest.)
 
25: Vad var din bästa musikaliska upptäckt?
Dresden DollsPVRISDead Sara och Halsey. Tjejband har varit min main jam under året, som det ska vara. Och min och Joshs nya nederländska favvos De Staat, såklart, även fast de bara varit med en liten stund nu på slutet. De är fortfarande the bomb.
 
26: Vad ville du ha och fick?
Biljetter till Reading Festival och en kram av Lzzy Hale, basically. Och en ny tatuering, även fast jag inte direkt fick den utan mest köpte den.
 
27: Vad ville du ha men inte fick?
EN UTGIVEN FUCKING BOK. NÄR SKA JAG FÅ TA BORT DEN PUNKTEN FRÅN LISTAN EGENTLIGEN VA.
 
28: Vad var din favoritfilm i år?
STAR WARS. STAR WARS AHHHH (sorry är fortfarande lite emotionellt utsatt the wounds are still fresh). Förutom Star Wars så var Spy ett goddamn mästerverk också. Fan så sämst jag är på att se på nya filmer, ändå. Shame on me. Nytt nyårslöfte right there, antar jag. 
 
29: Nämn (en) sak som gjorde ditt år betydligt bättre.
Min familj, mitt lilla Londoncrew, Klanen, den där brittiska tönten jag bor tillsammans med och den andra brittiska tönten jag får sova med. Och Lzzy Hale. Såklart.
 
30: Hur skulle du beskriva din klädstil under 2015?
Wannabe Kurt Cobain fast med mer eyeliner, typ. Det är oavsett vad jag siktat på.
 
31: Vad hindrade dig från att förlora förståndet?
Timlånga Skypesessioner med fina människor, existentiella diskussioner över lite för många pints, de fiktiva världarna i mitt huvud, och musik i massor.
 
32: Vilken kändis tyckte du mest om?
Lzzy Hale och Noel Fielding, precis som förra året och till resten av evigheten.  Älskar dem mer än mig själv.
 
I !!!!! LOVE!!!!! YOU!!!!! SO!!!!!! MUCH!!!!!!!
 
33: Vilket område inom politiken brydde du dig mest om?
Allt relaterat till intersektionell feminism, basically. All day every day ju.

34: Vem saknade du?
Allt och alla som fortfarande är kvar hemma i Sverige, more or less. Saknar Cas en hel del, också.
 
35: Berätta en värdefull läxa du lärde dig under 2015.
 Att folk tycker om mig alldeles precis som jag är, och att det är okej. Att jag förtjänar att bli omtyckt, även fast jag ibland inte riktigt förstår varför så fina människor vill ha något med någon som mig att göra. Att jag inte behöver förändra mig för någon annan, eftersom alla som räknas tycker om mig oavsett.
 
36: Citera en sångtext som sammanfattar året som gått.
 "I spent this year as a ghost and I'm not sure where home is anymore"
 - Came Out Swinging // The Wonder Years
 
Den här låten, och specifikt den här strofen, är hela 2015 för mig. Det är lite läskigt och lite splittrande att inte veta var hemma är längre, när jag börjar bli mer och mer splittrad över var min bästa plats är. Är lite som ett spöke, delat på mitten, tillhörande två platser samtidigt. Vet inte ens om det är något direkt dåligt.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress