1: Vad gjorde du under 2017 som du inte gjort tidigare?
 Flyttade "på riktigt" för första gången - aka med flyttlass och möbler och hela grejen - som en riktig vuxen och allt. Lärde mig baka, också! Tror 2017 var året jag började göra en massa tråkiga vuxengrejer för första gången, helt ärligt.
 
2: Höll du ditt nyårslöfte, och tänker du avge ett nytt till nästa år?
 Gav inte något direkt löfte förra året (förutom att färga håret grönt vilket FORTFARANDE inte har hänt vilket är upprörande och måste rådas bot på). 2018 ska jag nog försöka lova att börja skriva mer. 2017 var det första året sedan typ 2010 som jag inte skrivit klart ett utkast till en roman under. Skandalöst, fan. Det måste det bli ändring på. Och såklart det vanliga supervaga löftet att "göra året så bra som möjligt" eller vad det nu är för annan bullshit jag oftast brukar lova mig själv för att inte behöva göra actual work.
 
3: Fick någon närstående till dig barn?
 Ärligt talat var det fan knappt något STOPP på antalet folk jag känner som fick barn i år. Det enda jag fick upp när jag öppnade Facebook ett tag var en till bild på ett jäkla ultraljud. Honestly. Hälften av folket jag gick i högstadiet med går på uni nu, och andra hälften fick barn i år, typ. Får panik.
 
4: Dog någon närstående till dig?
Jag.... tror inte det? Herregud tänk om någon dog och jag glömde bort det. Det här är den värsta frågan, alltså. 
 
5: Vilka länder besökte du?
 Jag har återigen spenderat ett år på minimilön, så det blev inte så överväldigande många resor, direkt. Var faktiskt bara i Sverige en enda gång, till och med, vilket är det minsta antalet gånger jag varit hemma över ett år. Så, yeah. Inget väldigt överväldigande på den fronten, I'm afraid. Vill dra iväg Josh till Amsterdam nästa år till min födelsedag, och jag och Nat har planerat en eventuell roadtrip till Edinburgh i mars någon gång. Vi får se vad som händer på minimilönsfronten först, dock.
 
6: Vad skulle du vilja ha under 2018 som du inte fick under 2017?
Lite GODDAMN STABILITET. Spenderade så mycket tid under året i ett konstant tillstånd av osäkerhet, hjärtekross och olika grader av fullskalig panikångest. Skulle vilja ha lite lugn och ro, tack så mycket. Och en publicerad bok, obviously, men det vill jag ju å andra sidan alltid.
 
7: Vilket/vilka datum från 2017 kommer för alltid vara fastetsade i ditt huvud?
 Definitivt 23:e oktober. Dagen jag och Josh äntligen, äntligen fick flytta in i vår nya lägenhet. Efter så många månader av stress och ångest fick vi äntligen nycklarna till världens finaste ställe. Har varit så himla lycklig sedan vi flyttade in här. Har blivit mycket mer ordningsam, har börjat baka, och jag och Josh har kommit varandra mycket närmare i allmänhet. Det har varit bäst. 23:e oktober räddade hela resten av året, pretty much.
Skulle kunna bo här resten av livet. Älskar det här stället så mycket.
 
8: Vad var din största prestation under året?
 Att jag klarade det, tror jag. Har haft ett sånt jävla år, och tycker faktiskt att jag ändå har tagit mig igenom det med relativt mycket sense i behåll.
 
9: Vad var ditt största misslyckande?
Har varit dålig på att ta itu med och hantera saker, tror jag. Någolunda relaterat till frågan ovan så tror jag mest att jag försökt klara mig igenom allt som hänt så smärtfritt som möjligt, vilket ju kan vara fair enough som självbevarelsedrift, men vissa saker måste man prata om och deala med och ha ont över för att man ska kunna släppa dem. Ska prata och gråta ikapp allt jag tryckt undan det här året tills nästa år, känns som en bra plan.
 
10: Vad du sjuk eller skadad?
Var sjuk oftare under 2017 än jag brukar vara om jag minns rätt? Väldigt irriterande med tanke på att mitt immunförsvar brukar vara en av mina främsta skryt-grejer vanligtvis.  Är väl förmodligen en stressgrej, som allt annat som pågått det här året.
 
11: Vad var den bästa saken du köpte?
 Antar att vår nya lägenhet inte direkt räknas som något jag "köpte", men jag betalade trots allt en jävla massa pengar för den och den är en av de bästa grejerna i mitt liv nuförtiden, så den borde få inkluderas i listan oavsett. 
Annars har jag köpt lite nya fina kläder, tågbiljetter till roliga ställen, konsertbiljetter till bra band. Joshs julklappar (aka en jättestor fin poster och vår child-mannequin-son Dice) kommer nog också med på listan - det är the perk med att köpa grejer man vill ha till den man bor med, heh.  (null)
Vår vackra son som inte är hemsökt alls.

12: Gjorde någon något för dig som var värt att fira?
 Om det är något det här året och alla dess ups and downs gjort klart, är det det faktum att mitt support network är så himla bra. Så långa perioder som jag smsade alla mina problem till Juni och hon gav mig råd eller stöd eller ett roligt meme, beroende på vad som behövdes mest. 
Alla gånger Mats bjöd hem mig och köpte drinkar och pizza när jag var pank. 
Nat som sjöng Eurotrash med mig när jag var ledsen och fick mig att ta mig samman när jag inte visste hur. 
Marion som alltid fick mig att rycka upp mig på det där mamma-aktiga sättet hon har. 
Olga och Joakim som lät mig frickin’ BO I DERAS HUS i typ en vecka innan vi flyttade. 
Josh som, efter han fick reda på att mina föräldrar skulle skiljas, skyndade hem med mat och snacks och sa dåliga skämt, kallade mig fina smeknamn på koreanska och strök mig över håret tills allt kändes lite mindre hemskt.  
Har så himla mycket fina människor runt mig hela tiden, och de fina sakerna folk gör för mig är ofta saker de knappt ens tänker på. De är bara där när korthuset faller samman, och hjälper till med röran, så att säga. Älskar dem.
 
13: Gjorde någon något hemskt/obehagligt/upprörande mot dig?
 Vår GODFORSAKEN EX-AGENTUR som försökte scamma oss på pengar, inte hade en aning om vad de höll på med och mer eller mindre single-handedly förstörde sex månader av mitt liv. Antalet mordplaner som har planerats upp för dem på sistone är exceptionellt.
 
14: Var tog det mesta av din inkomst vägen?
 Samma som det alltid gör i den här stan - hutlös hyra, puböl och konsertbiljetter, pretty much. Har börjat köpa mer böcker på sistone också sedan vi köpte en större bokhylla, vilket definitivt har varit mitt bästa nya inköp varje gång.
 
15: Vad blev du riktigt, riktigt uppspelt inför?
 Känns som en broken record att säga vår inflyttning i lägenheten här också, så istället ska jag säga min födelsedagshelg i Brighton. Hade skyhöga förväntningar på hela den helgen, och de levdes upp till med råge. Att ta med sina favoritpersoner till en vacker seaside town mitt i sommaren kan ju knappt misslyckas, egentligen.
(null)
Från vår favoritpub i Brighton, som nästan alltid var tom och konstant fylld av fairylights. Helt perfekt.
 
16: Vilken låt kommer alltid påminna dig om 2017?
 Spicy Boyfriend av Shawn Wasabi. Den var både min och Joshs mest spelade låt det här året, och förutom att vi döpt vår uppblåsbara enhörning efter den så har den låten varit ett allmänt soundtrack till nästan allt vi tagit oss för i 2017, och oavsett vad som hänt har vi alltid kunnat dansa runt tillsammas i hallen och skriksjunga I love you so so so so much  i refrängen, och då kan ju livet aldrig vara alltför illa, ändå.
(null)
Jag och Spicy är min nuvarande profilbild på Facebook, och har svårt att se en dag när jag lyckas ta en bättre bild att ersätta den med.

17: Jämfört med den här tiden förra året, är du: (a) gladare eller ledsnare? (b) tjockare eller smalare? (c) rikare eller fattigare?

a) Tror det här är första året på otroligt länge som jag tror jag är ledsnare. Eller, well, inte LEDSNARE, kanske, men med tanke på att jag förra året var deliriously happy vid den här tiden och jag nuförtiden har lite för tungt emotionellt bagage för att uppnå de höjderna för tillfället, så antar jag att det får räknas som en decline. Oh well.
 
b) Ungefär samma, skulle jag tro. Josh har börjat laga mer mat sedan vi flyttade dock, så jag kanske till sist har börjat lägga på mig lite igen nu när jag äter actual måltider igen och inte består av 99% rostbröd hela tiden.
 
c) Rikare, faktiskt!!!!! Helt fantastiskt vilket underverk en rejäl semesterersättning och en försenad deposition kan göra för en stackars underbetald stadsråtta, ändå.
 
18: Vad önskar du att du hade gjort oftare?
 Tråkigt vuxensvar, men önskar att jag hade budgeterat oftare. Knäckte inte koden till hur jag skulle styra upp min ekonomi för att klara mig igenom varje månad förrän ganska sent på året, och då var det ungefär samtidigt som vi flyttade och min ekonomi föll som ett korthus oavsett. Hade ju vart himla bra om jag hade hållt på lite längre och fått ihop en sparpott, eller så. Oh well. Hade velat gosa mer, också, rent allmänt. Gosa är alltid bra. Nyårslöfte right there.
 
19: Vad önskar du att du hade gjort mer sällan?
Honestly - överreagerat? Har märkt på sistone att det oftast har varit grunden till så himla mycket av vad som fått året att vara dåligt. Mycket faktiskt dåliga saker har ju såklart hänt, men jag har låtit små saker och kommentarer och grejer get to me SÅ mycket mer än de förtjänade eller var intended och det är bara ett sånt himla slöseri med energi och generellt välmående honestly. Och så hade jag väl kunnat låta bli att gå ut typ ALLA dagar i veckan och spendera en massa pengar jag inte har, men you know. Det kommer ju aldrig hända.
 
20: Hur spenderade du julafton?
  (null)
(null)
Här! För andra året i rad spenderade jag julhelgen i Suffolk med Joshs familj och åt otroliga mängder mat, spelade brädspel hela nätterna och lyssnade på Frank Turner på vinyl och drack vin. Var, återigen, världens finaste dagar och jag hoppas att jag kan få en ursäkt att hälsa på igen asap to be honest.
 
21: Blev du kär under 2017?
Se förra årets svar på den här frågan. Väldigt lite har ändrats, to be honest.
 
22: Vad var ditt favorit-tvprogram?
 Star Trek, Community, The Mighty Boosh och Dirk Gently's Holistic Detective Agency fortsätter ha topplatser på den här listan, som alltid. Red Dwarf är också en ny favorit som jag upptäckte under året, efter att ha haft den sparad på min Netflix-lista i literally flera år. Den är som The Young Ones i rymden. Det är allt jag någonsin kunnat kräva i underhållningsväg.
 
23: Hatar du någon nu som du inte hatade förra året?
 Har definitivt ett större hat för lägenhetsagenturer än jag haft innan och vill generellt att de alla ska dö a firey death, men i övrigt tror jag hatlistan är more or less intakt.
 
24: Vad var den bästa boken du läste?
Har varit ett himla bra läsår för mig rent allmänt (mitt läsmål för året var 25 böcker och nådde det redan i november woooo). Har läst så himla mycket bra. Några favoriter inkluderar:
 
- Ett Kort Uppehåll På Vägen Från Auschwitz av Göran Rosenberg
(Läste den här under min sista uni-termin och herregud den är SÅ tung och SÅ upprörande men så välskriven och berörande på ett sätt jag inte läst på himla länge. Det faktum att allting han skriver om, och det faktum att sättet tidningar skrev om judar på 30-talet är samma sätt folk skriver om muslimer nuförtiden, är så skrämmande och så verkligt och HERREGUD LÄS DEN HÄR BOKEN OMEDELBUMS)
 
The Motherless Oven The Can Opener's Daughter av Rob Davis
(Tekniskt sett är de här graphic novels men shhh. Världsbyggandet i den här serien är HELT sjukt bra??? Steampunkigt och mörkt och intrikat och så himla få saker förklaras och ÅH kan inte vänta på den sista boken i serien alltså)
 
The Notebook, The Proof & The Third Lie av Agota Kristóf
(Mats köpte den här boken till mig tidigt på året och den är en bok om andra världskriget satt i en by i typ Ungern någonstans och inte alls något jag brukar läsa men HOLY SHIT så bra den var??? Läste hela grejen på bara några dagar och kunde inte sluta tänka på den på flera månader efteråt. Tror det här kan vara årets bästa bok, to be honest. HEEELT fantastisk).
 
How To Be A Normal Person av T.J Klune
(Alltså ni vet såna böcker man läser där man liksom blir kär i hur två personer blir kära i varandra för att allt är så gulligt och fint och BRA? Det här var precis en sån bok. Läste den hemma i Sverige i somras mestadels i en hammock i solen och det kunde inte varit en bättre miljö. Sådär perfekt bisarr och så söt att man fick hål i tänderna på allra bästa sätt. Also the main love interest var canonically asexuell???? Har literally ALDRIG läst en bok med en karaktär jag kunde relatera till så här mycket och det var så fint att jag nästan blev lite tårögd emellanåt).
 
The Beginning of the World in the Middle of the Night av Jen Campbell
Fick den här boken skickad till jobbet som en proof copy några månader innan den publicerades. Läste ut hela boken i ett sträck sittande på ett torg i King's Cross för att den var så bra att jag inte kunde släppa den. Önskar att jag hade skrivit den. Den är PRECIS den sortens bok jag vill skriva, fast tusen gånger bättre än jag någonsin skulle kunna pull off. Älskar den och hatar den i equal measures för det.
 
Lincoln in the Bardo av George Saunders
Den här vann The Man Booker Prize det här året, så jag läste den mest för jobbrelaterade orsaker, men ÅH så bra den var. Borde väl inte vara så himla överraskande när den vann en av de mest prestigefyllda litteraturprisen som finns, men ändå. Den lyckades balansera så perfekt mellan att vara rolig och konstig och samtidigt så vacker och berörande och jag älskade den så mycket. Allting som kretsar kring spökens äventyr på en kyrkogård är ju up my alley rent allmänt, ärligt talat.
 
The Brief and Frightening Reign of Phil av George Saunders
Läste den här efter Lincoln in the Bardo var så bra och jag ville begrava mig lite djupare i George Saunders' verk. Den här är bara typ 80 sidor lång, men lyckas ändå vara något av det mest bisarra jag läst. Den är jätteabsurd, helt hysteriskt rolig, lite vagt steampunkig, och samtidigt en perfekt politisk satir. Vetefan hur man får till en sån balans, men den här boken gör det HELT perfekt. Tror George Saunders är en av mina nya favoriter rent allmänt, nu.
 
25: Vad var din bästa musikaliska upptäckt?
Kom in på Riot Grrl och arga tjejband rent generellt rätt tidigt på året, och om det är något jag är svag för så är det ju coola arga tjejer med gitarrer. Coola kvinnliga musiker har rent generellt stått för det mesta av all den nya bra musiken jag upptäckt under året (vilket är till stor del tack vare min vänskap med Mats, vars favoritmusik oftast har de två gemensamma nämnarna att den är asbra och nästan aldrig gjord av män, vilket alltid är de bästa riktlinjerna för så gott som allt i livet to be honest).
 
Några nya favoriter inkluderar: 
The Coathangers - så arga, så coola. Nosebleed Weekend är BÄST
 
Paloma Faith - som är allmänt magisk och som jag önskar jag kunde få ha som witch-like moster eller något  
 
St. Vincent - som jag tror är årets bästa upptäckt alltså DENNA KVINNA jag skulle låta henne döda mig på vilket sätt hon ville hon är ett GENI och jag AVGUDAR henne. MASSEDUCTION är årets (livets?) bästa album och you can all fight me about it
Bildresultat för st vincent
Alltså ??? Älskar henne så mycket?????? Skriker ändlöst över hur bäst St.Vincent är på allting tbh
 
Against Me! - som jag visserligen lyssnat på länge men som jag inte blev properly besatt av förrän det här året - har lyssnat på  Shapeshift With Me och Transgender Dysphoria Blues om och om igen SÅ många gånger och KAN liksom inte tröttna??? får inte NOG??? Also är Laura Jane Grace en allmän gåva och jag vill att hon ska adoptera mig
 
-  Dream Wife - ännu ett band Mats fick in mig på, och som jag gillade en hel del från början och sedan såg live och därefter ÄLSKADE alltså ÅH vill gifta mig med precis alla i hela bandet
 
-  Geneva Jacuzzi - som jag såg live för bara någon månad sedan och därefter varit allmänt besatt av även fast hennes musik inte låter som vad jag normalt sett lyssnar på. Å andra sidan, att se någon dansa runt i en uppblåsbar plastboll och sjunga om kannibalbebisar förändrar en, antar jag
Relaterad bild
Icon. Legend. 10/10.
 
Därutöver har några highlights varit: 
 
-  Shawn Wasabi -  wholesome Youtubeboy som jag och Josh lyssnar på mer eller mindre konstant - hans Spicy Boyfriend låt är 1. ikonisk, och 2. mer eller mindre en psalm med närmast religiös status i det här hushållet numera
Bildresultat för shawn wasabi
Also, sidenote: Shawn Wasabi har alltid mitt drömhår at ANY GIVEN MOMENT och det gör mig FÖRBANNAD
 
-  HMLTD som är en av Nialls kompisars band och som han rekommenderade till mig i en taxi fyra på morgonen och som jag därefter inte mindes förrän några dagar senare i en drastisk flashback
Bildresultat för hmltd
HMLTD vinner även på bra aesthetic, to be honest. 
 
-  Republican Hair - deras High and Tight-album var fan hela sommarens största soundtrack alltså SUCH TUNES
 
-  King Gizzard and the Lizard Wizard - Joshs nya favoritband och som jag by association (och på grund av vilken JAM Hot Wax är) nu också snöar in på mer och mer för varje dag som går.
 
 
Har varit himla inne på David Bowie senaste tiden, också, men det är mest för att det är omöjligt att vara vän med Mats och INTE hamna i en enorm Bowie-fas, to be honest.
 
26: Vad ville du ha och fick?
 En ny lägenhet!!! Vi trodde inte det var möjligt, men mirakel händer!!! God bless!!
 
27: Vad ville du ha men inte fick?
EN PUBLICERAD BOKJÄVEL. JÖSSES. NÄR SKA MAN FÅ UPPFYLLA THIS HUMBLE LIVSDRÖM EGENTLIGEN. Ville även se Halestorm live igen för det var typ 3 år sedan sist och jag saknar mitt livs kärlek och my actual rock n roll mother Lzzy Hale.
 
28: Vad var din favoritfilm i år?
 Eega, helt tveklöst. Malin visade den för mig och Josh när vi var i Sverige i somras. Den är en Bollywood-musikal/psykologisk thriller om en kille som blir mördad och återfödd som en hämndlysten fluga, och det var flera gånger medan vi såg den som jag och Josh bara SKREK rakt ut för att vi inte kunde hantera hur hundraprocentigt mindblowing allting var. Kan genuint vara min favoritfilm genom alla tider. Ett cinematiskt mästerverk utan dess like.
 
29: Nämn en sak som gjorde ditt år betydligt bättre.
 Såklart är mina vänner och min familj alltid en given på den här listan, men ett bidrag värt att inkludera här är faktiskt också detta:
(null)
Mitt jobb! Det är väl ingen direkt hemlighet att jag älskar mitt jobb, men åh som det här stället har varit bra för mig i år. Har blivit befodrad till en position där jag literally är en av de tre högsta cheferna i företaget, har fått massvis med nytt ansvar och bra saker att lägga till på CV:t, och därutöver har det bara varit ett så bra jobb rent allmänt. Älskar att jag får betalt för att vara i en bokaffär varenda dag, och när livet hemma varit svårt har det varit så himla skönt att ha ett sånt här ställe att spendera nio timmar om dagen på tillsammans med världens mysigaste kollegor som allihop är några av mina närmaste vänner och alltid är villiga att hjälpa och skvallra och lyssna på livsproblem. Att ens jobb kan vara en av ens favoritplatser i världen är fan den ultimata lyxen, ändå.
 
30: Hur skulle du beskriva din klädstil under 2017? 
Ända sedan jag skaffade mina glasögon i somras har jag märkt hur jag börjat sikta på hela "sexy librarian"-vibben mer och mer. Lårhöga strumpor och propra skjortor eller rött läppstift eller korta kjolar eller all of the above. Det, eller standard grunge-ig hipster. Eller båda, om man får drömma.
 
31: Vad hindrade dig från att förlora förståndet?
 Att bingetitta på saker på Netflix har varit en av mina allra mest effektiva coping mechanisms det här året. Har ett så kristallklart minne av någon gång sent i september/tidigt i oktober mitt när allt lägenhetsstrul var som värst och jag spenderade en hel helg liggande invirad i ett duntäcke i Joshs säng och bingewatchade typ 3 hela säsonger av Jane the Virgin helt oförmögen att ta mig för någonting annat eftersom hela mitt liv gav mig panikångest. Ah, good times.

Därutöver är nog Josh en rätt stor anledning till att det här året inte helt tog allting ur mig. Speciellt de sista månaderna kändes det väldigt mycket som oss två mot världen, och att inte behöva gå igenom allt det själv var nog verkligen min räddning. När man är så angsty som jag kan bli ibland är det himla bra att bo tillsammas med världens solskensmänniska.
 
32: Vilken kändis tyckte du mest om?
 Det kommer aldrig finnas någon som kan mäta sig med Lzzy Hale och Noel Fielding, let's be real. Amanda Palmer kommer väldigt nära, dock. (Throwback till den gången Josh såg mig titta ner på min telefon, sucka drömskt och mumla I love her, och han direkt bara "what did Amanda Palmer do now?"). Få saker gör mig så lycklig som att se Amanda Palmer spöa upp ett piano, alltså.
 
33: Vilket område inom politiken brydde du dig mest om?
 Brittisk politik rent allmänt har ju varit en shitshow i evigheter nu, så definitivt det. Deras regeringsval i juni, när the Tories trodde de bara skulle kunna valsa ut med all makt och blev HELT spöade och svagare än någonsin var första skymten av hopp det här landets politik någonsin gett mig, tror jag.
 
34: Vem saknade du?
 Saknade min familj och alla hemma i Sverige en hel massa, som alltid. Vet inte om det finns något alternativt svar när man bor utomlands, to be honest.  Saknade Nat en massa också, nu när hon har ÖVERGIVIT OSS och flyttat till NORR. Skandal.
(null)


35: Berätta en värdefull läxa du lärde dig under 2017.
 Att saker kan falla samman och ta slut ibland. Stora epoker av ens liv kan ta slut på en halv sekund och det är aldrig speciellt kul, men livet fungerar så, och förändring är vad som får jorden att snurra, och så vidare. Det viktigaste kommer i slutändan alltid att stanna. Det, och att lägenhetsagenturer är den mest ondskefulla företeelse på denna jord och borde utrotas utan medlidande.
 
36: Citera en sångtext som sammanfattar året som gått.
 
"I'm gonna make it through this year
If it kills me"
 
Den här låten dök upp på shuffle häromdagen och jag insåg att det här varit ett väldigt starkt mood under stora delar av 2017. Det har väldigt mycket varit den sortens år man bara måste ta sig igenom och försöka överleva oavsett all skit som fortsätter läggas på hög. Inte så väldigt upplyftande, direkt, men sant nonetheless. Håll tummarna för något lite mindre deprimerande in this space nästa år, basically.
 




déa

glad för att ni fick lägenheten!! hoppas 2018 blir fint för dig och du kommer närmare målet om en publicerad bok <3

Svar: aw tack!!! ❤️ hoppas du får ett jättefint 2018 också, och lycka till med din actual faktiska inte-en-avlägsen-dröm-bokpublicering!!!
Moa

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress