1: Vad gjorde du under 2018 som du inte gjort tidigare? 
 Hmm... Jag vet inte, faktiskt. Mycket av det här året gick mest åt till att landa och settle down i allmänhet, så jag vet inte om jag hade så många helt nya upplevelser, direkt, faktiskt. Åkte ju dock hem till Sverige i hemlighet för första gången för att överraska Elin på hennes tjugoårsdag, vilket jag aldrig lyckats göra innan, så det var definitivt en highlight. Och så gick jag på ett brittiskt bröllop för första gången också! Och lärde mig spela Dungeons & Dragons! Och fick äntligen veta hur det är att vara kär på riktigt! Se där, det finns ju lite nytt ändå även under ett så harmoniskt år som detta.
 
2: Höll du ditt nyårslöfte, och tänker du avge ett nytt till nästa år? 
Tittade precis tillbaka och såg att mitt nyårslöfte vad att skriva mer. Aj aj aj. Har verkligen inte skrivit mer (i år kan nog vara året jag skrivit allra minst i typ? Hela mitt liv? Vilket har varit en aning skräckinjagande), men bestämde mig istället för att gå tillbaka och börja redigera gamla böcker, vilket känns som en bra kompromiss. Vill ändå skriva mer i 2019, så tänker nog lova det igen och se vad som händer. Och kanske till sist färga håret grönt, fast jag lovat det varje år i fem år utan resultat.
 
3: Fick någon närstående till dig barn? 
 Fick ett nytt kusinbarn i asgulliga Randi bara för några veckor sen! Verkligen sjukt hur man kan bli lika chockad varje gång över hur otroligt små människor det kan tillverkas.
 
4: Dog någon närstående till dig? 
 Tror mina mänskliga nära och kära klarade sig undan det här året, men min älskade son, ljuset i mitt liv och världens bästa spooner Ozzy fick en hästhov i bäckenet och fick avlivas typ bara en månad innan jag skulle få träffa honom igen. Älskade älskling. Saknar honom så mycket.
 
5: Vilka länder besökte du? 
Bara Storbritannien och Sverige, as per usual. Prickade in en hel del mysiga semestrar inom de två länderna, dock, så är rätt nöjd på det stora hela ändå. Plus att jag redan vet att jag kommer resa hejvilt nästa år, så då kan det ju få balansera ut sig, det här.
 
6: Vad skulle du vilja ha under 2019 som du inte fick under 2018?
Hmmm. Skulle nog gärna vilja känna mig mer bekväm i mig själv, om möjligt. Har haft en period av så himla mycket dåligt självförtroende lately (förmodligen för att ganska många av mina kompisar är ganska nya och precis allihop känns som hästlängder mycket smartare och roligare och intressantare än jag känner mig), och även fast jag vet att allt sånt inte direkt är baserat i verkligheten har det tagit en himla massa jobb att övertala min hjärna det. Skulle vara himla najs om man kunde komma över det tills nästa år, faktiskt. Det, och så vill jag fortfarande ha ett akvarium, och ett balkongbord. Vill resa mer också, men det vet jag redan att jag kommer göra nästa år, så det är ju trevligt med omedelbar framgång sådär.
 
7: Vilket/vilka datum från 2018 kommer för alltid vara fastetsade i ditt huvud? 
 21:a mars, utan tvekan. Jag stod på Heaven och såg på när Dream Wife sjöng sin låt Let's Make Out och kunde bara tänka på en enda person under hela låtens gång, och så åkte jag hem till min bästa vän och tittade honom djupt i ögonen där vi låg i en hög på vår lurviga gröna vardagsrumsmatta, sa If you never try, you'll never know, och gjorde precis som Dream Wife hade föreslagit.
 
8: Vad var din största prestation under året?
 Är himla stolt över hur VUXEN jag känt mig/varit i år? Både det faktum att jag och Josh bor i en riktig lägenhet och det faktum att vi är faktiska sambos nu och inte bara flatmates har nog spelat in en del i det hela. Att skaffa en ordentlig rutin med veckostädning och hemlagad middag på kvällen och weekendresor för att hälsa på svärföräldrarna och att bli orimligt exalterad över riktigt bra tvättmedel har verkligen fått mig att känna mig lite mer som en riktig människa med ett riktig liv och inte bara någon vag apparition som svävar omkring och äter för mycket chicken nuggets, if that makes sense. Trodde aldrig jag skulle kunna känna mig som en riktig vuxen någonsin, än mindre GILLA DET såhär mycket, så det känns som en rätt stor prestation för att vara mig, i alla fall.
Titta så vuxet och harmoniskt vi åt frukost under året! Färska blommor och allting! Helt fantastiskt!
 
9: Vad var ditt största misslyckande?
 Har varit så himla UPPTAGEN typ hela året? Vet inte ens vad jag gjort med all tid, men så mycket av året har jag absolut ingen ANING om vad jag gjort med? Jag och Josh klagade över hur vi inte gjorde någonting med hela den långa härliga sommaren, men jag minns också att vi inte gjorde något för att vi alltid var fullbokade, somehow? Vet inte vad jag gjort av en stor del av året, även fast allt jag varit upptagen med oftast varit skoj, så ska nog försöka lugna ner mig lite tills nästa år. Eller åtminstone försöka minnas någonting jag gjort, i allmänhet, heh.
 
10: Vad du sjuk eller skadad?
Inte direkt, faktiskt! Tror tvärtom att jag varit mer hälsosam än på länge. Äter riktiga måltider nästan varje dag, har börjat göra yoga så ofta jag hinner och försöker promenera så ofta som möjligt, så känns snarare som om min kropp finally presterar som den borde, typ?
 
11: Vad var den bästa saken du köpte?
 Sånt himla tråkigt vuxet svar, men jag och Josh köpte nattduksbord när vi officiellt flyttade in i samma sovrum i somras (att flytta ihop blir ju ofantligt mycket mindre dramatiskt när ens gamla sovrum var vägg i vägg men ändå), och det har varit en allmän gudagåva. Klart bättre än de två flyttlådorna Josh hade använt til that point (HUR kan det fortfarande vara ungkarlslya i det här hemmet när jag bott här hela tiden jag begriper inte). Och så har jag köpt en hel del starka skjortor med djurtryck på, vilket känns som en viktig start på någon sorts ny era.
 
12: Gjorde någon något för dig som var värt att fira? 
 2018 har varit ett lågmält och fint år i allmänhet. Paul gav mig en födelsedagspresent trots att vi bara varit kompisar några månader (med ett födelsedagskort med en grävling på för att matcha min D&D-karaktär alltså det var så HIMLA gulligt), varje gång Mats presenterade mig för nya människor med storslagna fraser som this is my best friend eller this is Moa she's my essential human med en sån rättframhet. Är så fint att få känna sig så säker i sin plats i någons liv, liksom? Och så min födelsedag i juli, när Josh spenderade en hel eftermiddag med att baka en jordgubbstårta till mig trots att han hatar att baka bara för att han vet att mamma alltid bakade jordgubbstårta till mig på min födelsedag när jag bodde hemma. Har känt mig himla älskad i år, i allmänhet, och gud så fint det har varit.
 
13: Gjorde någon något hemskt/obehagligt/upprörande mot dig? 
 Ja, jo, det går det väl aldrig ett helt år utan att någon gör, direkt, men rent generellt har jag blivit himla bra på att veta hur jag ska kunna unvika jobbigt folk så mycket som möjligt. Har enorma hörlurar så att jag inte kan höra catcalls och pratar inte med konstiga gubbar som kommer in i affären, och så vidare. Äkta self care.
 
14: Var tog det mesta av din inkomst vägen? 
 Samma ställe som den oftast gör - till konsertbiljetter, alldeles för många fina böcker och alldeles för mycket öl. Allt det bästa i livet, basically.
 
15: Vad blev du riktigt, riktigt uppspelt inför? 
 Vår vecka i Kvibille i juni, bland annat. Vi var där en magisk vecka typ 2012 och jag minns den semestern fortfarande som en av de bästa någonsin, och så det här året hade mamma och min moster fått tag i samma stuga igen och vi åkte tillbaka för en favorit i repris och stället var PRECIS så perfekt och orimligt magiskt som jag mindes det. Satt vid en flod i solen och läste böcker och sprang barfota i skogen och åkte linbana i en hel vecka och bara NJÖT. Ville fan flytta ut i skogen permanent efter det.
 
16: Vilken låt kommer alltid påminna dig om 2018?
 
Let's Make Out av Dream Wife, förmodligen, av samma anledning som i fråga 7. Den reflekterar min musiksmak i 2018 himla bra, och kommer därutöver aldrig kunna relatera den till nåt annat än den dagen varenda gång jag hör den, basically.
 
17: Jämfört med den här tiden förra året, är du: (a) gladare eller ledsnare? (b) tjockare eller smalare? (c) rikare eller fattigare?

a) GUD, så mycket gladare. 2017 var ett jävla skitår, och 2018 har varit så otroligt perfekt i så sjukt många avseenden att jag knappt vågat tro på det.
 
b) Tjockare, skulle jag tro, men tror det är mer en fråga om att jag äter så mycket som jag borde för första gången på rätt länge istället för att hela min diet är chicken nuggets och rostbröd, ya know.
 
c) Rikare, faktiskt! Ett mindre mirakel, men det är ju fantastiskt vad en rejäl löneförhöjning och en rimlig budgetering kan göra, ändå. Kommer till och med förhoppningsvis ha nog med sparpengar för att åka till USA nästa sommar, vilket hade varit helt och hållet otänkbart vid den här tiden förra året, så det känns rätt bra måste jag ändå tillstå.
 
18: Vad önskar du att du hade gjort oftare? 
Skapat, i allmänhet, tror jag. Saknar skrivandet och känslan av att ha något som bara är mitt, vilket förmodligen kommer med att vara nykär och egentligen inte vilja göra mycket annat än att stirra varandra djupt i ögonen, men jag värdesätter också att ha mina egna grejer going on och ett separat liv som inte influeras av Josh, if that makes sense, även fast han är min favoritperson i alla avseenden. Har en sån himla tendens att bli helt uppsluppen i folk och älskar att vara en halva av en hel, rent allmänt (vilket är varför jag typ bara har bästisar och väldigt få casual vänner), så försöker verkligen lägga lite band på den där codependencyn vi är så bra på, så det önskar jag nog att jag försökt göra lite oftare. Eldat på mitt egna inre liv lite mer, typ. Och så saknar jag att skriva böcker, rent allmänt.
 
19: Vad önskar du att du hade gjort mer sällan?
 Gjort upp en massa planer, tror jag. Det har alltid varit roliga planer, men hade nog verkligen behövt lite mer lediga helger, på det stora hela. Eller åtminstone lediga helger to the point att man kanske kunde hänga med ut spontant någon gång när någon frågar istället för att ha varit fullbokad sen tre månader tidigare, y'know.
 
20: Hur spenderade du julafton?
 HEMMA!!!! För första gången på fem hela jäkla år!!!! Åt svensk julmat och fick äntligen se Kalle Anka på TV igen och se alla jag älskar allra mest och blev emotionellt tårögd över precis ALLTING och det var så himla himla fint. Måste verkligen se till att göra det här fler jular, alltså.
(null)

 
21: Blev du kär under 2018?
 Vet inte om BLEV är rätt ord, direkt. Blev lyckligt kär, mer exakt. Fan, rekommenderar verkligen att bli kär i sin bästa vän. Fkin 10/10 alltså.
 
22: Vad var ditt favorit-tvprogram? 
 Några nya favoriter det här året är bland annat Bojack Horseman, Fallet, Norsemen, och The Good Place. Föll därutöver pladask för Lovesick när George introducerade mig till den för någon månad sen. Var länge sen jag såg något där jag blev SÅ emotionellt engagerad i precis ALLA karaktärer direkt, samtidigt som det var något av det roligaste jag någonsin sett. Redig guldklimp, det där (också perfekt portrayal av två bästa vänner som blir kära alltså varför har all min mediakonsumtion blivit såhär uppenbar DET ÄR INTE ENS MED MENING I SWEAR). Se den på Netflix pronto. Och så YG Future Strategy Office, den allmänt bisarra mockumentaryn om en kpop-promoter som jag och Josh bingewatchade på typ ett par dagar för att vi inte kunde få nog. Blev såld på Star Trek: Discovery också, efter att ha varit allmänt tveksam till de första två avsnitten.
 
23: Hatar du någon nu som du inte hatade förra året? 
 Har nästan uteslutande spenderat min tid med bra människor som får mig att må bra i år, så tror inte det? Förutom idiotiska politiker och that sort of stuff, men dem finns det för många av nu för att göra en lista av, känner jag.
 
24: Vad var den bästa boken du läste? 
 
 Gud, det har varit mycket bra böcker i mitt liv i år! Slog förra årets rekord och läste tjugosju och en halv! Himla stolt (även fast bokmänniskor oftast brukar sätta sitt mål på 50 men shhhh I'm a busy lady).
 
His Dark Materials-trilogin, Philip Pullman
Efter att ha helt missat den när jag var liten läste jag till sist His Dark Materials, och herrejösses så bitter jag är att mitt tioåriga jag aldrig blev besatt av det här. Det kan vara den bästa boken skriven för barn jag någonsin läst. Den är knappt ens skriven för barn - den är mörk och storslagen och unik och har SÅ intressant world building och karaktärer och plottwists och herrejösses om jag hade lika mycket talang som Philip Pullman har i ena lillfingret så hade man ju kunnat dö lycklig alltså.
 
The Debutante, Leonora Carrington
Olga sålde in mig på i stort sett bortglömda surrealistkonstnären och författaren Leonora Carrington i början av året, och gud ju mer jag får reda på om henne desto mer säker blir jag på att hon är den absolut coolaste personen någonsin. Den här är en novellsamling, och precis som Leonora är den unapologetically askonstig, kreativ och helt olik allting jag någonsin läst innan. Är så upprörd att fler inte vet om att hon finns och att inte fler har läst den här boken.
 
In Search of Mary Shelley, Fiona Sampson
2018 var exakt tvåhundra år sedan Frankenstein publicerades första gången, så därför gjorde jag året - halvt medvetet halvt omedvetet - till ett år dedikerat till Mary Shelley. Den här biografin var ett perfekt sätt att göra det på. Vet redan alldeles för mycket om Mary Shelley i allmänhet since jag är obotligt besatt av henne, men den här fyllde i lite luckor och typ reflekterade lite över fakta som finns att tillgå och drog lite intressanta röda trådar mellan olika saker som var himla intressant. Plus att jag träffade författaren när hon hade ett föredrag på British Library och vi pratade om hur underskattad Mary var och så signerade hon min bok och det var himla bra hela grejen faktiskt.
 
Sandman, Neil Gaiman
Efter att ha sakta men säkert arbetat mig igenom majoriteten av allt Neil Gaiman någonsin skrivit, kände jag till sist att det var dags att kolla upp det som gjorde honom känd till att börja med - aka hans ganska enorma graphic novel-serie Sandman. Har arbetat mig igenom ungefär halva serien nu genom att läsa lite varje kväll innan jag ska sova, och det är så intressant att se var han började och se en massa idéer födas som han senare skulle utveckla i andra böcker. Rent allmänt är Sandman ett solklart bevis på att Neil Gaiman är ett gosh darn geni och ingen bygger världar och intrig och magi som han kan. Gud, om det fanns en människa jag skulle vilja byta liv med, ändå.
 
The Gentleman's Guide To Vice And Virtue, Mackenzi Lee
Läste den här på min telefon till och från under året, och GUD som jag älskade den från början till slut. Boken handlar om Henry, som är arvtagare till en adlig familj och ska åka ut på sin tour i Europa innan han måste settle down och ta över familjeaffärerna. Han åker iväg med sin syster samt sin bästa vän Percy (som han för övrigt är askär i), och så blir de indragna i en massa äventyr kors och tvärs över Europa som involverar en massa alkemi och pirater och korrupta kungar och allt sånt juicy. Det här var precis en sån bok som jag vill att mina böcker ska kännas att läsa, basically. Perfekt avvägda, engagerande äventyr, en huvudperson som är världens rövhatt men så charmig och dum och awkward att man vill ge sitt liv för honom, och GUD om det är något jag älskar så är det böcker där man liksom blir kär i hur två personer blir kära. Sån här perfekt slow-burn romance har jag inte fått lyxen att uppleva sedan mina fanfiction-dagar. Helt perfekt (och som en extra bonus SÅ himla många spot-on citat om exakt hur det känns att vara kär i sin bästa vän som var HIGHLY RELATEABLE let me tell you)
 
Bridge of Clay, Markus Zusak
 Min absoluta favoritförfattare och en de högsta på listan över förebilder och Personer Som Förändrat Mitt Liv släppte ÄNTLIGEN, efter genuint typ tio års väntan, en ny bok!!!! Jag hade skyhöga förväntningar eftersom jag älskar Markus Zusak SÅ mycket och var orolig att nytt material inte skulle kunna leva upp till det, men herrejösses så glad jag var att ha så himla fel.
 
Boken handlar om fem bröder, the Dunbars, som bor i ett hus i Sydney och har en mamma som är död och en pappa som övergav dem efter deras mamma dog. En dag dyker dock deras pappa upp igen och frågar om de kan hjälpa honom bygga en bro vid hans nya hus så att det inte ska bli översvämning. Bara den näst yngsta brodern, Clay, går med på att hjälpa till, och hela boken är basically bara flashbacks till saker som hände innan deras pappa försvann och deras mamma dog, och följer the Dunbars nuvarande liv och deras band till varandra och saker som händer dem.
 
Händer knappt så mycket i boken alls, men HOLY SHIT älskade den så mycket. Den är så VACKER och så sorglig och så hundraprocentigt Markus Zusak på allra bästa sätt. Att läsa den var som att träffa en gammal kompis man inte sett på aslänge och inse att man fortfarande kan umgås och prata som om ingen tid passerat. Var tårögd typ en gång per kapitel bara över hur jävla poetisk och VACKER den här jäkla boken är. Älskar den så mycket. Och så träffade jag ju Markus Zusak i verkligheten förra månaden också, och han signerade min absoluta favoritbok och den enda boken jag tog med mig när jag flyttade till London och visade sig vara typ världens mysigaste trevligaste människa? Kommer höja den mannen till precis alla skyar för evigt alltså.
Mitt livs viktigaste bok, nu signerad. Mitt fjortonåriga jag is absolutely losing her mind och det gör tbh jag också.
 
25: Vad var din bästa musikaliska upptäckt?
Har varit dålig på att upptäcka ny bra musik i år, men det nya som tillkommit har varit så JÄKLA bra.
Några exempel är:
 
ARXX (som jag och Mats hittade randomly när de spelade längst bak i The Victoria en kväll och de var gulliga och glittriga och gjorde arg feministrock och jag älskar dem)
  Bildresultat för fever ray
Fever Ray (som Mats tog med mig och såg live i början av året och GUD hon är ju så cool att hon nästan är läskig)
 
First Aid Kit (som jag vetat om skitlänge men aldrig kollat upp och jag tackar ju aldrig nej till lite mer wholesome folkindiemusik i mitt liv)
 
Bildresultat för diane cluck Diane Cluck (magiskt!!!! alla hennes låtar + hennes röst låter som en förtrollning som långsamt smyger sig på en medan man dansar på en frostig äng i soluppgången)
 
Hazel Iris (en av Mats kompisar som gör PRECIS EXAKT min favoritsorts folkmusik - aka sagoinspirerat med mycket mord och dragspel i)
 
Illuminati Hotties (förutom att de har bästa bandnamnet någonsin så klassificerar de sin genre som TENDERPUNK vilket ju, honestly, är precis exakt min aesthetic)
 
Anna Calvi (hittade henne genom, you guessed it, Mats, och GUD hon är ju också cirka världens coolaste. Har varit besatt av Don't Beat The Girl Out Of My Boy sen första gången jag hörde den)
 
Faux Real (de enda männen på den här listan och FOR GOOD REASON - jag och Mats hittade dem av en händelse när de spelade The Victoria och insåg direkt att de var det bästa vi någonsin sett, och har sedan dess spenderat en hel massa tid med att ta reda på var de spelar härnäst så vi kan gå och se dem. De har inte ens släppt någon musik på internet än, så nya är de. Får man räkna oss som deras allra första groupies då, kanske? Anyhow. De spelar fransk, sultry 70-talsdisco som involverar interpretativ dans och tvärflöjt och vita matchande cowboyjackor och det är det bästa jag någonsin upplevt. OBSESSED.)
 
26: Vad ville du ha och fick? 
 En sak jag saknade förra året var mer hemmafester och rent generellt att hänga med mina kompisar mer, och det har jag absolut uppfyllt. Vi har haft en hel bunt med fester i lägenheten som alla har varit sådär perfekt mysig hemmafestvibb där alla bara sitter på golvet och pratar skit och inte kan sluta proklamera ut hur alla i hela rummet är deras BÄSTA VÄNNER. Har verkligen känt mig som en del av något det här året, vilket känns himla fint.
Titta så gölligt!! Vem vill INTE sitta i en hög i soffan med roliga hattar och en massa av ens favoritmänniskor varje helg egentligen?
 
27: Vad ville du ha men inte fick? 
 Vill ju skriva "en utgiven bok" här igen som alltid, men honestly, har verkligen inte gjort någonting alls för att få det att hända i år, så känns väl inte direkt som något jag har någon rätt att vara offended över att jag inte fått, direkt. Annars tror jag typ att jag? Har fått allt jag kunnat drömma om det här året? Är det outhärdligt cheesy? Förmodligen. Oh well. Ville visserligen börja med teater igen, vilket jag inte har, men det är ju inte heller så mycket om "fick" och mer om att jag bara aldrig tog tag i det. Mer produktivitet för 2019 kanske hade varit något, ändå?

28: Vad var din favoritfilm i år?
 Har ärligt talat knappt sett några filmer i år - vilket jag är notoriskt dålig på typ alltid - men jag, Josh, Paul och Harriet gick och såg Mandy på bio häromdagen och den var om något det mest underhållande jag sett på hela året. Pretentiös arthouse film som halvvägs igenom eskalerade till Nicolas Cage som sprang runt och högg ner demoner med motorsåg täckt i blod. Helt fantastiskt. Såg Black Panther i början av året också som var himla bra, och inte bara för att Michael B Jordan är världens absolut vackraste människa.
 
29: Nämn en sak som gjorde ditt år betydligt bättre.
Skriver alltid om mina vänner och familj under den här frågan, och det fortsätter vara sant, obviously, men ett nytillskott som gett mig liv en hel massa bra saker (och, to be honest, en hel massa nya kompisar också), är det faktum att jag spelar asmycket brädspel nuförtiden? Josh önskade sig en massa brädspel i julklapp förra julen, och sedan dess har vi bara blivit mer och mer investerade, köpt okontrollerbara mängder med expansionpacks (Carcassonne ska ta 35 minuter att spela men sen köpte vi literally fjorton expansions och nu tar det typ tre och en halv timme), och gjort det till tradition att bjuda hem folk för en hel kväll av att spela spel, dricka vin och bara UMGÅS. Låter som en sån himla DAGENS UNGDOM-grej, men med tanke på hur mycket av livet i allmänhet som bara spenderas framför allehanda skärmar, så känns det extra bra att vi har skaffat oss en hobby där vi bara kan sitta i varandras sällskap och lyssna på vinyler och småprata i flera timmar i sträck. Tror det varit himla bra för själen att ha något helt oteknologiskt att underhålla sig med ibland.
 
30: Hur skulle du beskriva din klädstil under 2018? 
 Ami beskrev mig häromveckan som "your cool wine aunt", vilket jag tror generellt har varit ett mål jag jobbat mot. Det, eller någon sorts sån där lite halvmärklig konstlärare. Stora konstiga skjortor med olika djurmönster, stora runda glasögon, långa kjolar... hela grejen.
 
31: Vad hindrade dig från att förlora förståndet? 
 Låter kanske konstigt, men, typ... min känsla av sammanhang? Ända sedan vi flyttade till den här lägenheten och blev mer som riktiga vuxna människor har det känts ännu mer som om jag har en familj, och utöver det har Joshs kompisgäng blivit mer och mer mitt eget kompisgäng, och därutöver har vi varit hos Joshs familj jättemycket och jag och Mats har varit på egna äventyr med vårt egna lilla gäng, och så vidare. Oavsett vad som varit jobbigt under året har det verkligen känts som om jag har ett mycket säkrare och större skyddsnät än jag haft tidigare år, som om jag äntligen inte bara är en gäst utan har ett riktigt vuxet liv här med sammanhang att ingå i. Hemma i Sverige har allting ändrats sedan länge och så många av mina gamla Londonkompisar har stuckit från stan, så det har varit en sån himla trygghet att ha fått en ordentlig grund i det här landet.
 
32: Vilken kändis tyckte du mest om? 
 Mina klassiska svar på det här är alltid Lzzy Hale, Noel Fielding och Amanda Palmer, och jag kan inte riktigt se en framtid där det kommer ändras speciellt mycket, direkt.
 
33: Vilket område inom politiken brydde du dig mest om?
 Herrejösses, var ska man ens börja, egentligen. BRYR SIG OM är nog fel ordval ändå - skriker och lider ändlöst över, är väl snarare rätt. Brexit har ju varit ständigt närvarande, samt det faktum att Sverige bara (?) inte brytt sig om att skaffa någon regering på typ tre månader? Josh har börjat prata om politik på samma sätt som man återberättar senaste avsnittet av Paradise Hotel och jag tror honestly det är den nivån mitt engagemang har börjat landa på också.
 
34: Vem saknade du?
 Den här frågan har ett rätt förutsägbart svar när man bor utomlands - men basically alla hemma i Sverige. Är ju så bortskämd nu med att typ alla mina kompisar är en halvtimme bort på tunnelbanan at all times så det är ju bara de därhemma som saknas mig, nu. Att sakna dem är ju typ ett grundtillstånd numera.
 
35: Berätta en värdefull läxa du lärde dig under 2018. 
 KOMMUNIKATION LÖSER (TYP) ALLA PROBLEM. Herrejösses. Är fortfarande chockerande pinsamt dålig på att lyckas säga exakt hur jag känner eller prata om jobbiga grejer eller dra gränser när något inte är okej, men varenda gång jag vågat har det ALLTID hjälpt. Någon gång ska jag väl lära mig. Stay tuned.
 
36: Citera en sångtext som sammanfattar året som gått.
 
Some moments last forever, but some flare out with love, love, love
Love, Love, Love - The Mountain Goats
 
Den här låten, även fast hela texten inte passar direkt, är en perfekt representation av hur största delen av det här året har känts. Lågmält, mjukt, fint. 2018 har verkligen mest fått mig att känna mig älskad och trygg, precis samma känsla som den här låten ger mig när jag lyssnar på den. Är inte det fint, så säg. Mer av den sorten nästa år, tack.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress