Varenda gång Amanda Palmer släpper en ny låt i genren "soundtrack till en läskig saga om ett dockhus" är det fan highlighten i mitt liv.
 
Hej igen! Det har varit en busy vecka. Jag hade tre dagars helg, och det var verkligen perfekt timing. I tisdags kom Joshs unikompis Ben och hans flickvän Kayla och hälsade på (Ben är en av de sista av Joshs kompisar jag inte träffat än since han bott i Kanada i en massa år och nu ska direkt vidare och bo i Australien bc why the fuck not i guess). Vi gick till puben en sväng och gick till affären och var allmänt delighted över Kaylas reaktioner på allt brittiskt (since hon inte varit i Storbritannien innan). Hon fick syn på några Jaffa Cakes vid kassan och frågade oss vad det var för något och killen i kassan bara "if you don't know what they are you need to buy them", så det gjorde hon och blev övertygad Jaffa Cake-fan mer eller mindre omedelbart. 
 
På onsdagen kom Mats hit (eftersom hans hus är ett gotiskt paradis och är så vackert att det är uthyrt för events då och då och då kan han inte vara hemma), och vi hade ännu en Prosecco-fuelled kväll med en massa prat och en hel massa Jackbox-spel (Ben hade ett Jackbox-pack som jag och Josh aldrig hade spelat och det var så exciting och asroligt).
Ett av spelen gick ut på att man skulle hitta på uppfinningar för att lösa vissa problem. Det här problemet var extra utmanande.
 
Vi passade även på att byta julklappar, eftersom George skulle iväg och åka skidor innan jul. George gav mig en tavla på en Dalek blueprint (eftersom jag tydligen sagt det in passing att jag ville ha det och han hade kommit ihåg det AW). Mats hade köpt biljetter till oss så att vi ska gå och se Eddie Izzard live nästa år (SÅ taggad aaaaa), och jag och Josh gav varandra varsitt mindre torn av presenter, som vanligt. Jag gav honom nagellack och en enorm D&D-bok och lite annat smått och gott, och Josh gav mig bland annat biljetter till att åka till Harry Potter Studios utanför London (som jag velat åka till literally sen jag flyttade hit och nu ÄNTLIGEN) och en tröja med ett tryck som var så sjukt att vi båda skrattade så vi grät i flera minuter (Josh bara "jag trodde att jag hade köpt något som du skulle tycka var roligt men som du ändå skulle kunna ha på dig på jobbet" och så hade han köpt en tröja med DET HÄR jävla trycket och inte insett hur storslaget han misslyckats med den tanken och det var bara rent allmänt det roligaste någonsin och jag vill ha på mig den där tröjan hela tiden nu). Väldigt successful all in all, måste jag tillstå.
 
Alltså Joshs hemmagjorda biljetter till grejer är en av mina favoritsaker i världen, rent allmänt.
 
I torsdags fortsatte festligheterna. Vi hade lite halvspontant bjudit hem en bunta folk för att hjälpa oss äta upp julmatsresterna och bara ha lite allmänt julmys innan alla skiljs åt inför jul. Vi trodde det bara skulle bli en handfull med folk som dök upp, men i slutändan kom rätt många och det hela utvecklades snabbt från en wholesome festive hangout till en (fortfarande rätt wholesome) julfest. Alla bråkade om vilken jullåt som skulle spelas härnäst, Josh bröt av argumenten konstant genom att spela djungelljud istället, och däremellan dansade vi och drack eggnog och jag kom inte i säng förrän tre på morgonen (cut to jag och Mats som stod i badrummet och borstade tänderna och jag som bara "IT'S THREE AM. ON A THURSDAY. WHY"). Var länge sen jag var ett sånt vrak som jag var när jag kravlade mig till jobbet på fyra timmars sömn dagen efter, alltså. Helt förstörd.
 
Eftersom jag hade långhelg fick jag dock sluta veckans jobb redan på fredagen (sån lyx alltså). Ben och Kayla åkte hem på fredagmorgonen och George hade redan dragit till Frankrike för att åka skidor, så jag och Mats fick hela fredagskvällen för oss själva och köpte orimliga mängder snacks och såg på hela andra säsongen av Norsemen och hela första säsongen av min nya passion Lovesick (alltså är verkligen SÅ kär i den serien??? vill att ALLA ska se den alltid hela tiden???), innan vi ramlade i säng framemot tvåsnåret.
 
Lördagmorgonen var min och Joshs första dag helt ensamma i lägenheten på jag vet inte hur länge, honestly. Vi var båda aströtta och spenderade en bra stund med en rejäl sovmorgon innan Josh gav sig in till stan för att handla de sista julklapparna, och jag passade på att storstäda huset eftersom jag inte skulle ha tid med det på min sedvanliga städmåndag. Var klar precis lagom tills han kom hem igen och kunde göra en storslagen julklapps-haul (ska ju inte fira jul med hans familj i år men som de absoluta sötnosar de är har de ändå köpt en massa julklappar till mig så jag gav basically Josh halva min insats att köpa nåt bra till dem för min del också hehehe).
 
Lagade kvällsmat, och framemot kvällsdraget dök D&D-gänget upp för vår utlovade julspecial. Vi spelade en juledition av Xiaolin On The Moon - som är ett vagt D&D-liknande spel Josh uppfann för en annan oneshot tidigare i år som basically är samma princip förutom att man bestämma sig för att ha världens sjukaste okontrollerbaraste krafter och det i princip inte finns några regler alls (varenda gång någon säger nåt sjukt och sen bara "nej såklart jag inte kommer göra det" så säger Josh bara "jo du har gjort det nu" och det bara spårar HELA TIDEN).
 
Den generella ploten vi slutade med involverade bland annat att vi råkade kidnappa presidenten som råkade visa sig vara jultomten som vi därefter startade krig med eftersom han hade programmerat så att månen skulle krascha in i jorden, vilket vi undvek genom att färdas i en ubåt till Planet Christmas där vi startade ett nytt liv efter jorden och månen kraschat tillsammans till The EarthMoon. Min karaktär blev kannibal och fick magiska tomtekrafter av att äta en paj gjord av tomteansikte (lång historia), och Teds karaktär fick storhetsvansinne och startade krig mot oss andra typ tre separata gånger innan han till sist utsåg sig själv till ny tomte och enväldig diktator över Planet Christmas.
 
(Perfekt inblick i hur den här sortens spel är att spela var när våra karaktärer var på en månbas och råkade krascha en polisbil. Josh beskrev hur enorma mängder av en gulaktig vätska började rinna ur bilen, varpå Ted, utan minsta tvekan, direkt skrek "OH NO IT'S APPLEJUICE!!!!" och så fick vi fly från en översvämning av äppeljuice på månen och vi alla fick världens sammanbrott).
Perfekt lördagskväll, med andra ord.
 
Vaknade tidigt på söndagen och tog oss ut till King's Cross och på tåget till Bury St Edmunds - en asgullig liten superbrittisk by i Suffolk, där vi mötte upp Joshs föräldrar för den numera traditionsenliga pantomimen (Josh är den enda av sina syskon som fortfarande bryr sig om pantomimen så det faktum att jag är anglofil och tycker allt som är asbrittiskt är världens gulligaste grej funkar väldigt bra i kombination).
 
Pantomimen var Törnrosa, och den var precis så ridiculous och superbrittisk som jag väntat mig (det är så himla mycket publikinteraktion  och sång och allmänna pranks i en pantomime och jag kan verkligen inte föreställa mig att något med hela konceptet någonsin skulle funka i Sverige). Efter showen gick vi till puben och åt Sunday roast och drack alldeles för många pints och pratade om alltifrån politik till jul till livet till huruvida jag borde gå tillbaka till uni eller inte (Joshs föräldrar fattade mest inte varför jag inte redan pluggat litteratur eller nåt men jag förklarade att jag älskar att lära mig men blir deprimerad av att plugga, basically), innan vi fick skjuts till tågstationen och sa hejdå efter jag fått lite mer julklappar (fick en massa ingredienser till aslyxig varm choklad och GUD som här ska drickas choklad i veckan nu alltså).
 
Sa till Joshs mamma att det var ledsamt att jag inte skulle hem till dem i år och det var verkligen sant. Är så himla taggad att få vara hemma på jul för första gången på literally fem jäkla år, men Joshs familj har gjort så himla mycket för att take me in och har ju liksom blivit som en extrafamilj under åren. Kommer sakna morgonproseccon och allt konstigt russinbröd och de oresonligt specifika julklappstraditionerna och repriser av Doctor Who på TV och allting, ändå. Oh well. Om det är något jag lärt mig sen jag flyttade så är det ju att man alltid saknar något.
 
Jag och Josh - i klassiskt jag och Josh-fashion - lyckades missa tåget, och gick därför tillbaka till puben för ännu en pint där vi diskuterade vad vi gjort under året egentligen, och tog därefter tåget hem till London igen och tjuvlyssnade på folks konversationer och jag strök Josh i håret medan han sov på min axel och allt var fint. Sista halvan av december har varit så himla busy att vi knappt haft någon ensamtid alls, så det var himla fint att få en hel dag att bara åka på äventyr och se lite nya vyer och komma ut från London en stund. Så himla välbehövligt (speciellt eftersom vi inte kommer ses över jul och därefter vara i olika länder typ halva januari så all kvalitétstid jag kan komma över tar jag fan).
 
Och så idag har det varit måndag, och jag har haft en såndär konstigt inbetweendag där jag knappt fått nåt gjort och som inte riktigt känts på riktigt. Vi hade ännu ett besök av landlorden för att fixa lite grejer i lägenheten. Meningen var att the council skulle komma över och kolla på en läcka i taket, men i slutändan dök de aldrig upp, så framemot halv fyra efter allt annat var fixat åkte landlorden hem igen och jag kunde äntligen sätta igång med dagen ordentligt (eftersom jag inte direkt kunde slappna av medan hon var runt och mekade med grejer här och där, liksom).
 
Åt lite pasta, såg lite youtubevideor, åt groteska mängder kakor (nackdelen med jul är ju att det finns godis och kakor och choklad precis ÖVERALLT HELA TIDEN och jag kommer fan ha gått upp typ 10 kilo till nyår), och tog en väldigt välbehövlig tupplur. När Josh kommer hem från jobbet ska vi inviga Smallworld- brädspelet jag och George gav Josh i julklapp - och dricka lite av den där varma chokladen Joshs föräldrar gav mig. Känns precis lagom, det där.
 
Den här veckan kommer bli himla kort för mig i allmänhet - imorgon kommer Ellie hit en sväng, på onsdag måste jag packa allting, på torsdag ska jag hänga med Mats en sista gång innan julen startar, och på fredag ÅKER JAG TILL SVERIGE!!!!! ÖVER HELA JULEN!!!!!! SKA ÄTA TOMTEGRÖT OCH ALADDINASKAR OCH SE PÅ KALLE ANKA TILLS JAG KRÄKS AAAAAAAAAHHHH
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress