Mats har tjatat på mig om hur bra Anna Calvi är i säkert månader nu, men först imorse tog jag tag i saken och kollade upp henne. Den här kom upp först på shuffle och jag var såld OMEDELBART. Har lyssnat på den typ fem gånger bara i den enda timmen sen jag kom hem från jobbet.
 
JAG ÅTERVÄNDER. Jösses vad det hänt grejer sen sist. Min sista vecka i Sverige spenderades i ett hus på landet med nästan fantastiskt bristfälligt internet (det fanns wifi men det bara??? fungerade inte ???? överhuvudtaget???? THEN WHY DO YOU HAVE IT WHAT IS THIS), och därutöver var jag mer eller mindre aldrig ensam (tolv pers och ett litet hus bäddar gärna för den situationen), så, well. Var aldrig direkt läge att sätta sig och knåpa ihop något på telefonen, direkt. Men nu så. Strap yerselves in, för nu kommer här recapen av allt jag hittat på sedan midsommar!
 
Torsdag 21/6 hade jag och min konstiga sjukdom jag dragit på mig made någolunda peace mellan oss, och jag körde in till stan och spenderade dagen med att hänga med Ami och Malin. Vi gick på Lövmarknaden, åt kopiösa mängder vårrullar, såg på Rupaul's Drag Race, och körde sedan hem till mig där vi såg på Thor Ragnarök (till SIST alltså det faktum att det tagit mig så länge att se den är fan SKANDAL) och åt vår vikt i godis innan jag skjutsade hem allihopa igen. Allmänt ledsamt att inte kunna få till mer än en dags kvalitétstid med Klanen den här gången, men den enda dagen vi fick var himla fin ändå. Får hoppas att de vill komma och hälsa på i London snart igen istället.
 
Fredag 22/6 var det, till ingens överraskning, midsommar! Jag busted out min nya klänning jag köpt på min, Elin och pappas shoppingtur, och spenderade därefter dagen med det vanliga midsommargänget och drack snapps (någon hade gjort fkin JORDGUBBSSNAPPS det var ASGOTT alltså varför är det här sällskapet alltid UTE EFTER MIG), åt massa god mat, frös halvt ihjäl (som är gammal tradition) och pratade ikapp om allt möjligt.
Kommer ha ungefär den här outfiten på vårt uppkommande 70-talsparty också och känner att jag är rätt nära målbilden redan ändå.
Allmänt wholesome fotoögonblick på mig och Elin. Alltså honestly det är fan tur att jag hela tiden underskattar hur mycket Elin är världens bästa människa och hur mycket roligare precis allting blir när hon är i närheten för annars hade jag ju fan blivit helt knäpp av att träffa henne såhär sällan.
 
Vickan hade tagit med sig sin pojkvän Jay (som till och med är hennes FÄSTMAN nu eftersom de hade fkin FÖRLOVAT sig alltså herrejösses), och vi fick some good catching up time och det var så himla fint att träffa henne igen i allmänhet. Minns tiden jag störde mig på att vi aldrig träffades för att hon bodde typ en halvtimme bort. Att vara i olika världsdelar sätter ju verkligen det en aning i perspektiv, tbh. Avslutade kvällen med att äta godis och somna till någon film, as per usual, och efter frukosten dagen efter åkte vi hemåt för att förbereda oss för nästa äventyr: ROADTRIP.
 
Efter kanske tre-ish timmar i bilen svängde vi in på en smal liten grusväg som blev allt smalare ända tills vi kom fram till vårt slutmål: Kvibille, och kanske jordens mest sagomagiska semesterställe:
Vi hyrde den här stugan sommaren 2010 också, och fast det regnade hela den veckan minns typ alla det fortfarande som en av våra allra bästa semestrar, så när mamma och Suss hittade stugan till uthyrning igen hoppade de direkt på det. Jag trodde hela tiden att jag hade överhypat hur magisk och fin stugan och omgivningen var med såna där nostalgiska rose tinted glasses, men så klev vi ur bilarna till komplett tystnad, solvarmt gräs och ljudet av en porlande å alldeles intill, och så insåg jag att det var EXAKT PRECIS så magiskt som jag mindes det. Jag, Elin och Elias spenderade en bra stund av våra första timmar i huset med att bara springa runt i trädgården och följa alla våra gamla favoritstigar och återupptäcka linbanan över ån och bara springa runt sådär lyriskt barfota i gräset som man annars slutade göra när man var typ 10. Var så himla fint.
Baksidan av huset har typ tre fyra asfina träbroar över ån bakom huset och jag bara??? Dör????
Det var bevattningsförbud så vi fick inte använda badtunnan men OBS NOTERA att de har döpt den till Skvallerbyttan för det namnet vägde nästan upp för det faktum att vi inte fick bada i den.
Elin på en av de IDYLLISKA VACKRA SKOGSSTIGARNA som bara fkin CASUALLY slingrar sig runt i trädgården
Alltså den här vyn är literally tre meter från huset???? HUUUUUUR
Rimlig fkin bakgård ändå. Ens Londoninfekterade själ fick ju nästan slaganfall av bara konceptet.
 
Efter detta passerade en vecka i vad som bäst kan beskrivas som exakt den sortens semester jag hade hoppats att jag skulle få. Satt i skuggan under ett träd och läste en bok medan ån porlade i bakgrunden och lite fågelkvitter var det enda ljudet som hördes förutom Arvid och Agnes som sprang runt i trädgården och lekte och tjöt sådär wholesome och överlyckligt som bara barn under fem kan göra. Åkte in till Kvibille och köpte ost, grillade varje kväll, skrek åt fotbolls-VM, spelade spel varenda kväll och alternerade mellan att hamna i hätska debatter, ha långa diskussioner om allt som är svårt i livet, och skratta så vi grätskrek.
Fick även hänga lite med denna igen!!!! Har saknat Marion så himla mycket sen hon flyttade från London, så några dagar med henne i en stuga i skogen var precis vad jag behövde tbh.
 
 
På tisdagen åkte vi även in till Göteborg och spenderade dagen på mitt absoluta favoritställe på jorden: LISEBERG!!!! Alltså varenda gång jag kommer dit igen så slås jag av hur min barndom bara liksom bevarats i en burk därinne, och öppnas och trillar ut över mig så fort jag kliver genom grindarna. Jag och Emil - som var de enda som ville åka typ allting - rände runt bland alla bergochdalbanor och skrek konstiga grejer när vi åkte nedför höga backar och försökte komma på ultimata poser att göra i Balders fotobacke, och däremellan pausade vi för glass eller för att åka lite mer Kållerado, och därefter torka i solen så snart vi klivit ut. Var fint väder men knappt ens så långa köer???? Börjar tro att hela den semestern var ett urklipp ur min barndom för allting var precis så som jag mindes det fast som saker aldrig är på riktigt. Det regnade ALDRIG på Liseberg när jag var där när jag var liten, fast nästan alltid när jag blev vuxen, y'know.
Framemot kvällen samma dag stack jag från Liseberg för ännu en bra grej:
NAT! Nat och hennes mamma var på en roadtrip genom södra Sverige, och genom något sorts mirakel var de i Göteborg samtidigt som vi var, så efter att ha känt varandra i typ två hela år träffades vi för första gången någonsin på svensk mark!!! Vi åt asgod thaimat och pratade ikapp om allt som hänt sen sist och det var allmänt ultimat. Så många bra saker på en och samma dag, honestly.
Gick tillbaka till Liseberg en stund efter middagen och åkte lite fler grejer (Liseberg var typ helt FOLKTOMT by then så vi åkte Helix typ tre gånger på raken och det var fan livet på en pinne på alla sätt och vis), och åkte sedan hem igen.
 
Så, ja. Spenderade resten av veckan på ungefär samma sätt. Läste i solen i trädgården, åkte på äventyr i närområdet (bland annat till Ullared, där de fkin filmade oss till tvserien innan vi gick ut och om jag hamnar på svensk tv nu så kommer jag DÖ AV SKAM HÖR NI DET), grillade på kvällarna och satt uppe och pratade till sent om nätterna (eller, well, inte ens så speciellt sent för utöver allt annat wholesome så gick jag och la mig innan midnatt typ varje kväll och kom oftast upp i tio timmars sömn varje natt och let me tell you det var helt SJUKT).
Åkte till Tylösand en dag för att äntligen bli solbränd om benen som varit likbleka sedan jag satte foten på engelsk mark första gången i princip. Slutade med att jag brände mig precis överallt FÖRUTOM på benen, som fortsatte vara kritvita. Alltså varför försöker man ens, va.
Min allra mest standardmässiga vy under veckan. Fan, såhär skulle man ju leva lite oftare.
 
På fredagen sa jag hejdå till alla, och så skjutsade mamma mig ut till Landvetter, och jag tog ett något sent flyg från den solmättade friska lantluften hem till överhettade, avgasiga London igen. Kände mig nästan lite lappsjuk framemot slutet av Kvibilleveckan, så att återvända till the hustle and bustle igen var både skönt och också en aning överväldigande (blev ju inte bättre av att jag var tvungen att ta mig genom Victoria Station under rusningstid en fredagkväll, heller, men ändå). Kom hem till lägenheten, ställde ner resväskan, och hälsades välkommen hem av hela vår D&D-grupp, som kommit hem för en fredagssession så att jag inte skulle missa två sessioner på raken. "There's gin in the kitchen" , hälsade Josh, och jag gav honom en stor kram och svarade ett utmattat thank god. Drack gin och tonic ur en temugg och spelade därefter D&D till sent på natten och försökte med liten framgång försöka inse att jag var tillbaka hemma igen. Man glömmer ju ofta bort all resetid man gjort för att ta sig mellan platser, så att hoppa direkt in i något så fort jag kom hem fick det att kännas som om jag aldrig varit borta fast jag definitivt visste att jag hade det och herrejösses vilken unsettling känsla det var? Kände mig helt detached i flera timmar innan sessionen var över, alla gick hem, och jag till sist kunde krypa upp i Joshs famn igen och se på myrvideor och äntligen landa en smula.
 
Det har mer eller mindre varit fullt ös sedan jag kom hem. I know, shocking. I helgen var det både Fred och George's födelsedagar, och de firade med en dagsfest på en pub på lördagen som sedan blev en efterfest hemma hos Ted, där vi spenderade halva natten med att dansa i en diskokuleupplyst källare tillsammans med en hel massa folk vi aldrig träffat innan vi ramlade hem framemot fyra. På söndagen vaknade vi vid tolv, och tog oss till Kentish Town där vi brunchade på vårt nya bästa café Gail's tillsammans med Ellie, Harriet samt Jago och Priest som var nere i London ett par dagar för en dagsfestival dagen innan.
 
Gick till puben med dem en sväng efteråt (är det ens söndag om det inte involverar ett alldeles för tidigt besök till puben svaret är nej), innan vi åkte hem till Fred för hans födelsedagsgrillfest. Åt asgoda tacos och åt en lika asgod cheesecake, klappade hundar, drack öl och hade rent allmänt en fin om än rätt stillsam söndag (since alla fortfarande var rätt slitna efter lördagens övningar). Jag och Josh åkte hem framemot åttasnåret, och spenderade därefter kvällen sittande på balkongen med varsin öl som blivit över från gårdagen, såg på solnedgången över Londons skyline och pratade om livet och våra familjer och vad annat vi kunde komma att tänka på.
Önskar att det finns tillräckligt med ord att beskriva exakt hur mycket jag älskar när mitt liv är såhär, men det gör det inte, direkt. Det var en himla fin helg, basically.
 
Resten av den här veckan har jag mest hängt hemma i lägenheten med Ellie och hennes kompis Allie som bodde hos oss i veckan since hon inte kunde bo hos Ellie som planerat eftersom Ellies båt svämmat över med avloppsvatten och måste få golvet utbytt först. Har ätit massa goda middagar och pratat en hel massa om en hel massa saker, och avslutade det hela igår med en asrolig D&D-session (vi har precis kommit in i en faktisk dungeon som vi ska infiltrera och det är ASSVÅRT och vi kommer DEFINITIVT dö men åh så roligt det är!!!! älskar D&D mer och mer för varje session honestly) innan vi sa hejdå till Allie som skulle till flygplatsen tidigt på morgonen (en av hennes Londonkompisar hade gett henne en bukett rosor som hon lämnade hos oss så nu har vi actual fkin ROSOR på matsalsbordet och det får mig att känna mig som om jag har my shit together mer än någonsin honestly).
 
Idag är min enda egentliga lediga dag den här veckan, för imorgon ska jag träffa upp Mats och några av hans kompisar och äntligen börja spela ett annat rollspel som också är lite D&D-aktigt men som heter Blades In The Dark och är fullt av spöken och alchemister och steampunkskurkar och som jag redan är SÅ taggad på att börja spela. På lördag ska Dan och Ciara gifta sig, vilket essentially innebär världens brakfest med nästan precis alla jag känner i hela stan och några till. Vet inte vad det blir för planer på söndag, men med tanke på att typ precis hela Joshs gamla universitetsgäng är återförenat i stan så kan jag väl tänka mig att det blir någon sorts aktivitet med det också. Och så nästa vecka är det min FÖDELSEDAG!!!!!! HELL YEAH. Förbered era storslagna kongratulationer och gåvor för snart smäller det.
 
Nu, dock, tror jag att jag ska gå och göra en pizza till kvällsmat och vänta tills det har blivit mörkt och svalt nog att kunna ta ett bad. Är så BADSUGEN men det har varit tjugosju grader varmt ute hela veckan och de här två faktumen förenas väldigt dåligt. Sånt lidande man måste leva med, va.
Anyhow. Ska återvända till mitt lilla liv och återkommer med en rapport snart igen! På återseende!!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress